YASER.NL is begonnen met de levering van NMEA-systemen, maar liep op tegen de grenzen van haar mogelijkheden. Daarom is YASER.NL op zoek gegaan naar een betrouwbare partner die innovatieve en geclassificeerde brugsystemen kon leveren. Deze partner heeft YASER.NL gevonden in het Duitse bedrijf Böning, waarvoor Yaser.NL sinds 2017 agent voor is.

Böning is opgericht in 1977 als ingenieursbureau Böning, maar is in 2003 omgedoopt tot Böning Automationstechnologie GmbH & Co KG. Vanaf het begin was de eigen ontwikkeling en productie van elektronische apparaten en systemen voor scheepsautomatisering de belangrijkste activiteit van Böning. Böning voorziet zowel commerciële schepen als (super)jachten van elektronische apparaten en systemen. Deze apparatuur wordt vandaag de dag op meer dan 13.000 commerciële schepen en jachten wereldwijd gebruikt. Böning heeft een grote groei doorgemaakt, waardoor er inmiddels meer dan 100 medewerkers werken op het hoofdkantoor in Ganderkesee, waarvan 20 engineers constant bezig zijn met nieuwe ontwikkelingen. Verder heeft Böning nog vestigingen in Brazilië, Italië, Spanje, VS en Kroatië en bouwt het bedrijf verder aan een uitgebreid service netwerk wereldwijd.

Böning hecht veel waarde aan een nauwe samenwerking met de klanten, wat resulteert in de ontwikkeling van praktijkgerichte en betrouwbare apparaten en systemen. Doordat alle systemen van engineering tot en met productie binnenshuis worden ontwikkeld, biedt Böning atijd wel een passende oplossing. Ook met de eigen testmogelijkheden die Böning bezit, hebben over het algemeen de apparaten en systemen van Böning typegoedkeuring volgens de gangbare classificatiebureaus zoals Lloyds, DNV, BV, ABS en andere. Böning is ook DIN EN ISO 9001 gecertificeerd.

PRODUCTIE

PRODUCTIE FACILITEITEN

Wat Böning uniek maakt is dat het merendeel van de producten in eigen huis ontwikkeld en vervaardigd wordt met behulp van de nieuwste productiefaciliteiten.  Door deze eigen productielijnen kan Böning een hogere kwaliteit en betrouwbaarheid van de producten bieden. Hierdoor is Böning uiterst flexibel en kan zij vaak voldoen aan de persoonlijke vraag van de klanten. Doordat Böning de ontwikkeling en productie in eigen hand heeft kan zij ook nog steeds vervangingsonderdelen leveren voor systemen tot 30 jaar oud. Böning’s productiefaciliteiten kunnen opgedeeld worden in 5 componenten:

  • Productielijn van SMD-printplaten voor de apparatuur
  • Productielijn voor het solderen van de printplaten
  • Automatische en optische inspectielijnen voor goede kwaliteitscontrole
  • Varnishing station voor gecoate printplaten voor extra bescherming tegen de elementen
  • Assembly en mounting productielijnen

KWALITEIT ONDERZOEK EN ONWIKKELING

Producten van Böning voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen. Daarnaast past Böning inspectie- en testprocedures toe die voldoen aan de hoge eisen van de scheepsbouw. Stress- en temperatuurtests kwalificeren de verschillende componenten voor gebruik in zware omstandigheden. Kortom; deze kritische kwaliteitscontrole binnenshuis garandeert een constante kwaliteit van de producten, die aan de classificatiewaarden voldoen. Böning beschikt over verschillende test faciliteiten, zoals een EMC-laboratorium waar straling van de apparatuur gemeten kan worden, een klimaatkamer voor het testen van de apparatuur in verschillende omstandigheden, een automatisch camerasysteem die de printplaten optisch vergelijkt met de voorbeeldprintplaat en een test en simulatie van de apparatuur na productie.

CLASSIFICATIE

De classificatiebureaus volgen Böning’s activiteiten gedurende alle bouwfasen van een schip. Dit geldt ook voor de projectplanningsfase van een Böning scheepsalarmsysteem, of zelfs een Böning scheepsalarm-, monitoring- en controlesysteem. Plangoedkeuringen en fabriekstests worden voorgelegd aan de classificatiebureaus. Hierdoor wordt expliciet voldaan aan de eisen en wensen van de klant, in overeenstemming met alle richtlijnen en voorschriften van de classificatiebureaus.

De nauwe samenwerking met de classificatiebureaus resulteert in efficiënte, gebruiksvriendelijke en ultramoderne systemen, die de veilige werking van een schip garanderen. De classificatiebureaus testen de betrouwbaarheid van alle scheepssystemen, inclusief de systemen van Böning, tijdens de ingebruikname van een schip en tijdens regelmatige scheepsbezoeken.

Böning werkt routinematig samen met de volgende classificatiebureaus:

  • American Bureau of Shipping (ABS), VS.
  • Bureau Veritas (BV), Frankrijk
  • DNV GL (ontstaan ​​uit Det Norske Veritas / Germanischer Lloyd), Noorwegen
  • Lloyd’s Register of Shipping (LRS), Verenigd Koninkrijk
  • Maritime Register of Shipping (RMRS), Rusland
  • Registro Italiano Navale (RINA), Italië
  • Agentschap zoals DNV GL-monitoren b.v. naleving van richtlijnen en wetten betreffende het testen en goedkeuren van navigatie- en radioapparatuur. Zo worden Böning-monitoren die elektronische radarbeelden of zeekaarten weergeven, niet alleen op conformiteit getest door de classificatiebureaus, maar ook door de aangemelde instanties.